صفحه اصلي درباره ما تماس با ما
در

      جدول برنامه هاي ماه مبارک رمضان 1402

  منتخب محصولات فرهنگي

بیشتر...



                            حدیث



    درک از امام مهدي
از امام صادق (ع) منقول است كه پيامبر اكرم (ص) فرمودند :
خوشا به حال كسى كه قائم اهل بيت مرا درك كند و به او اقتدا كند قبل از قيامش تابع ائمه هدايت باشد و از دشمنانشان بيزارى بجويد ايشان رفيقان من هستند و گراميترين افراد امت نزد من مى باشند . كمال الدين ـ شيخ صدوق ص 287
أچأڈأ­أ‹ أ‡أ’123 : امام صادق

 


        پايگاه هاي پيشنهادي

آيت الله دري نجف آبادي
نايب رييس هئيت امناء
 

حجت الاسلام و المسلمين
نوري شاهرودي
عضو هئيت امناء مهديه


مقالات

مهدويت

توقيعات

ظهور

غيبت

انتظار

زندگينامه

امام و بانوان

کتب

شعر

پرسش و پاسخ

ادعيه و زيارات

شفايافتگان

نامه اي به امام عج

مشاهدات

ديگر موضوعات

اخبار مهديه

         0پايگاه هاي ديگر


سایت مسجد مقدس جمکران

سايت فرهنگي تبيان

سايت سراج انديشه

سایت دکتر علی غضنفری

سايت فرهنگي شهيد آويني  


 
امروز : سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 - 17 شعبان 1445 - 23 آوريل 2024

 


آغاز ايام البيض (سه روز مياني ماه رجب)

آغاز ايام البيض (سه روز مياني ماه رجب) زيارت اميرمومنان در اين روز مستحب است. همچنين روزه ايام البيض (روزهاي سيزدهم , چهاردهم و پانزدهم) و اعتکاف در اين روزها فضيلت دارد.)(در خلوت يار معبود من! به مسجد، سجده گاه عاشقان و سر بر آستان نهادگان و خانه امن و آرامش تو آمده ام! مکاني که پروازها از آن سر گرفته و محل نزول فرشتگان و مجمع عاشقان و محفل کروبيان است. بدان اميد آمده ام که در کنار دوستان و مقربان قرار گيرم تا شايد گوشه چشمت بر من گنه کار افتد. صبح گاه سيزدهم رجب، مساجد جامع بسياري از شهرهاي ايران اسلامي، شاهد حضور عاشقان شيفته اي است که به قصد اقامتي سه روزه، در اين مکان مقدس حضور مي يابند و به دور از دنيا و جلوه هاي دل فريب آن، در سفري از خانه خويش به خانه دوست شرکت جسته و به راز و نياز با خداي بي نياز بنده نواز مي پردازند. اعتکاف سنت نيکوي ديرپايي است که از پيامبران به يادگار مانده و تا امروز ادامه يافته است. اين برنامه معنوي، هر سال مشتاقان و طرفداران بيش تري مي يابد، عبادتي که در خلوت انسان با پروردگار مهربان شکل مي گيرد و دل هاي شيفتگان حضرتش را جلا مي بخشد. "اعتکاف" از واژه عکف گرفته شده و به معناي توقف در مکاني و ماندن در آن مکان است. اين واژه در اصطلاح، به معناي ماندن و توقف سه روزه و بيش تر از آن در مسجد جامع، به قصد بندگي و راز و نياز با خالق بي همتاست و به کسي که چنين عمل عبادي را انجام مي دهد، معتکف گويند. اعتکاف توقفي ناآگاهانه در مسجد، بدون عشق به عبادت و قصد قربت نيست. آن چه مي تواند موجب دل کندن از لذايذ زندگي مادي شود، خود بايد لذتي برتر باشد. لذتي چون وصال محبوب، تقرب و نزديکي به خداي بزرگ و قرار گرفتن در سايه سار محبت الهي. معتکف از خانه خويش بيرون رفته و آگاهانه عزم حضور در خانه حضرت حق مي کند؛ حضوري آگاهانه، عاشقانه و خالصانه بر درگاه پروردگار يکتا. پيام اعتکاف، به ياد خدا زيستن است. اعتکاف گشت و گذاري است در کوچه پس کوچه هاي درون و گشتن در دنياي تو در توي دل و شناختن خود و مجاهده با نفس. روزهاي اعتکاف، روزهاي انس با پروردگار و بريدن از غير و پيوستن به يار است. اعتکاف، هجرتي دروني براي سير در دنياي باطن و مروري بر نفسيات خويش است تا گام تهذيب برداريم و کام بندگي برگيريم. ايام اعتکاف، اهل عبادت را عيد حضور است و اهل غفلت را روزنه اي به سوي نور. پيامبر گرامي اسلام (ص)، در بيان فضيلت اعتکاف، در سخني گران بها فرمودند: "معتکف، همه گناهان را در بند مي کشد." يعني آن که خويشتن را براي مدتي در مکاني محبوس کرده تا به توفيق انس با خداوند و رسيدن به لذت مناجات نايل آيد. اعتکاف از نظر زمان، محدود به وقت خاصي نيست، ولي چون لازمه اعتکاف روزه گرفتن است، در دو روز عيد فطر و قربان که روزه حرام است، نمي توان معتکف شد. البته بهترين زمان براي اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان و روزهاي سيزدهم تا پانزدهم ماه رجب است که در کشور ما، اعتکاف در سه روز ماه رجب رواج دارد و اين سه روز، از چند جهت داراي اهميت است؛ اول اينکه ماه رجب، ماه حرام است و مطابق روايات، اعتکاف در ماه هاي حرام از فضيلت بيش تري برخوردار است و دوم اينکه روزه در ماه رجب فضيلت خاصي دارد. مرحوم علامه مجلسي درباره کمال اعتکاف مي نويسد: " کمال اعتکاف در آن است که انديشه و دل و اعضا بر مجرد عمل صالح وقف گردد و بر در خانه خداي جليل و در برابر اراده مقدس او به حبس درآيد و به زنجير مراقبت او به بند کشيده شود و از آن چه روزه دار از انجام آن خودداري مي کند، به طور تمام و کمال بازداشته شود ..." )


در گذشت آيت الله شيخ حسنعلي نخودکي اصفهاني

در گذشت آيت الله شيخ حسنعلي نخودکي اصفهاني


تولد «محمدبن ادريس حَنْظَلي» ازعلماي اهل سنت

«محمدبن ادريس حَنْظَلي» ازعلماي اهل سنت درقرن سوم هجري ديده ازجهان فروبست. حنظلي ازتمام علوم عصرخود آگاه بود و بويژه درزمينه فقه و رجال ازمشاهير آن دوران بشمارمي‎رفت. حنظلي تأليفات فراواني درزمينه علم فقه دارد كه از آن ميان مي‎توان «الزُّهدُ وَ المَراسل» را نام برد. اين كتاب درسال 1321هجري درحيدرآباد هند به چاپ رسيده است.


«خواجه عبدالله بن محمد انصاري هِرَوي» درشهرهرات متولد شد.

«خواجه عبدالله بن محمد انصاري هِرَوي» درشهرهرات متولد شد. خواجه عبدالله صوفي نويسنده و شاعر بزرگ قرن5هجري است و به پيرهرات شهرت دارد. او ازاوائل جواني در دو رشته علوم ادبي و علوم ديني تحقيق و مطالعه كرد و دركنار اين مطالعات اشعارعرب را حفظ مي‎كرد. خواجه عبدالله انصاري خود به دوزبان پارسي و عربي شعر مي‎سرود. او درتصوف ازشيخ ابوالحسن خَرَقاني تعليم گرفت و تا مرتبه جانشيني استاد ارتقاء يافت. آثارخواجه عبدالله انصاري غالباً نثرموزون و زيبايي آميخته به شعر دارد. پيرهرات ازنخستين كساني است كه به فارسي نثرمسجّع ساخت و درضمن نثر، شعر بكار برد. گفتني است كه اين سبك درزمان سعدي به كمال رسيد و گلستان بهترين شاهد آن است. ازآثارمشهور خواجه عبدالله انصاري «مناجات نامه، نصايح و زادالعارفين» را مي‎توان برشمرد.



در گذشت عالم زاهدحاج شيخ حسنعلي اصفهاني(نخودکي)

حاج شيخ حسنعلي اصفهاني در 15 ماه ذيقعده سال 1279 هجري قمري در اصفهان ديده به جهان گشود. وي در خانواده اي زاهد و پارسا پرورش يافت. پدر وي ملا علي اکبر، مردي زاهد و پرهيزگار بود و از همان اوان کودکي فرزندش را با نماز و دعا و تعليمات ديني آشنا کرد و از هفت سالگي او را تحت تربيت و مراقبت مرحوم حاج محمد صادق قرار داد. حاج شيخ حسنعلي اصفهاني خواندن و نوشتن و ادبيات عرب را در اصفهان فراگرفت و در همين شهر نزد استادان بزرگ زمان به اکتساب فقه و اصول و منطق و فلسفه و حکم پرداخت. سپس براي تکميل معارف به نجف اشرف مشرف شد. وي پس از مراجعت از نجف در مشهد مقدس سکونت اختيار کرد و در اين دوره از زمان از محاضر درس و تعاليم استاداني چون مرحوم سيد علي حائري يزدي ، حاج حسين قمي و سيد عبدالرحمن مدرس بهره مند گرديد و در ضمن تحصيل و تدريس به تزکيه نفس و رياضات شاقه موفق و مشغول بود. و اما در علوم باطني نخستين استاد و مرشد ايشان حاج محمد صادق تخته پولادي بود که از هفت سالگي در تحت مراقبت و مرحمت آن مرد بزرگ قرار گرفته بود. وي در کليه ساعات روز و شب براي رفع حاجت نيازمندان و درماندگان آماده بود و به اعتکاف و زيارت ائمه عليه السلام و قبور مقدسه اولياء اهتمام فراوان مي ورزيد و اظهار مي فرمود : روح همه اين اعمال خدمت با اخلاص نسبت به سادات و ذريه حضرت زهرا (س) است و بدون آن اينگونه اعمال همچون جسمي بيجان ميباشد و آثاري برآنها مترتب نميگردد. روان پاک اين عالم گرانقدر در روز 17 شعبان 1361 هجري قمري به عالم قدس و بقا پرکشيد. مدفن وي در صحن عتيق حضرت رضا (ع) که خود پيش بيني و سفارش فرموده بود ميباشد .


         بنيانگذار مهديه تهران


حجت الاسلام والمسلمين شهيد حاج شيخ احمد کافي


         برنامه های ندبه و کمیل

دعاي کميل و ندبه ارديبهشت ماه 1403


جدول کامل برنامه ها...

         واريز آنلاين به حساب مهديه

         گالري صوتي

قرائت دعاي ندبه 1403/1/31

سخنراني دعاي ندبه 1403/1/31

قرائت دعاي کميل 1403/1/30
بيشتر...

         مجلات


         ارتباط با ما

درباره ما

 نام
 Email
متن
 

         اشتراک

 نام
 Email