صفحه اصلي درباره ما تماس با ما
در

      جدول برنامه هاي ماه مبارک رمضان 1402

  منتخب محصولات فرهنگي

بیشتر...



                            حدیث



    درک از امام مهدي
از امام صادق (ع) منقول است كه پيامبر اكرم (ص) فرمودند :
خوشا به حال كسى كه قائم اهل بيت مرا درك كند و به او اقتدا كند قبل از قيامش تابع ائمه هدايت باشد و از دشمنانشان بيزارى بجويد ايشان رفيقان من هستند و گراميترين افراد امت نزد من مى باشند . كمال الدين ـ شيخ صدوق ص 287
أچأڈأ­أ‹ أ‡أ’123 : امام صادق

 


        پايگاه هاي پيشنهادي

آيت الله دري نجف آبادي
نايب رييس هئيت امناء
 

حجت الاسلام و المسلمين
نوري شاهرودي
عضو هئيت امناء مهديه


مقالات

مهدويت

توقيعات

ظهور

غيبت

انتظار

زندگينامه

امام و بانوان

کتب

شعر

پرسش و پاسخ

ادعيه و زيارات

شفايافتگان

نامه اي به امام عج

مشاهدات

ديگر موضوعات

اخبار مهديه

         0پايگاه هاي ديگر


سایت مسجد مقدس جمکران

سايت فرهنگي تبيان

سايت سراج انديشه

سایت دکتر علی غضنفری

سايت فرهنگي شهيد آويني  


 

 


تاريخ خبر: جمعه27/8/1384

حقوق امام مهدى (عج)

سينه پر درد و فغان است چه پنهان از تو سبزه را بوى خزان است چه پنهان از تو اى دريغا! شاهبازان به چه قانع شده‏اند! دل نرگس نگران است چه پنهان از تو و اعنا على تادية حقوقه اليه. فابذل نفسى و مالى و ولدى و اهلى و جميع ما خولنى ربى بين يديك.


1 . در ايام الله ميلاد خاتم الاوصياء، حجت‏ خدا، نور آل محمد صلى الله عليه و آله (1) ، مهدى فاطمه (عج) هستيم . مي ‏توان اين روز را به عادت گذراند و به غفلت‏ سپرى كرد و از يم به نمى و از دريا به قطره‏اى قانع شد و مي ‏توان به بازكاوى حقوق امام مهدى (عج) و محاسبه ‏ى عهد و پيمان‏هايى كه با آن حضرت داريم، پرداخت و با نقبى به نور و محاسبه‏ ها و بازكاوي‏ها، به وسعت‏ها و هدايت‏هاى بيش‏ترى رسيد .


2 . مهدويت، قلب تپنده ‏ى حيات شيعه در تمامى قرون و اعصار است . مهدويت، رمز و راز نجات انسان معاصر از بن بست‏ها و گرداب‏ها است . مهدويت، نه يك راه، كه تنها راه است .


مهدويت، انرژى متراكمى است كه اگر به درستى از آن بهره گرفته شود، توانايى شگرفى در وحدت همگان و بسط معنويت و احياى دين دارد . مهدويت و اعتقاد به يك منجى و مصلح، باور مشترك همه ‏ى اديان و نداى قلبى همه ‏ى مستضعفان در سرتاسر اين كره ‏ى خاكى است . مهدويت، باورى عميق است كه ريشه در ساخت و بافت انسان دارد .


مهدويت، اميد مستضعفان و نويد پايان سبز زمان است . مهدويت، چشم ‏اندازى است زيبا به جهان آينده و آينده ‏ى جهان .


مهدويت، سرفصل رويش و تولد نهايى انسان است . مهدويت، حقيقت ‏سترگى است كه جهان با وجود او، بر مدار عشق مي ‏چرخد، و خورشيد، به يمن درخشش نورش، زمين و آسمان را نور باران مي سازد . مهدويت، عامل رعب و هراس همه‏ى مستكبرين و دشمنان انسانيت است . مهدويت، برگى زرين در دفتر تاريخ انسان است . مهدويت، نگاه سبز شيعه و ادامه ‏ى كربلا و نگاه سرخ حسين عليه السلام است . مهدويت، آخرين پناه و خاكريز انسان معاصر در برابر همه‏ ى سياهيها و پلشتيها است .


مهدويت، رمز پيروزى و استمرار انقلاب اسلامى ايران است . مهدويت، اميد و حيات و زيبايى و عشق و شور و نشاط، و در يك كلمه، همه چيز ما است .


يابن الحسن! روحى فداك! متى ترانا و نراك؟ (2)


3 . امروزه، دشمنان، سرمايه گذارى فراوانى در راه مبارزه با اين انديشه‏ى حيات بخش - كه اساس تشيع است - كرده ‏اند . اين هجوم‏هاى خشن كه پس از پيروزى انقلاب اسلامى و بويژه در دهه ‏ى اخير، به ساحت مهدويت ‏شده است نشان از اهميت و حياتى بودن اين موضوع براى دشمن دارد . دشمن، نيك مي ‏داند كه حيات شيعه، در گرو دو نگاه سرخ و سبز است

نگاه حسينى و نگاه مهدوى . با يكى، قيام مي ‏كند و با ديگرى، آن را حفظ مي ‏كند . اين همه هجوم از ايجاد شبهه گرفته تا انواع فيلم‏ها و بازيهاى رايانه‏اى، نشانه ‏ى هراس آنان از اين حقيقت ‏سترگ است . امروزه، دشمن، حيات خود را در زوال و يا تحريف اين انديشه مي ‏داند . انديشه‏اى كه مانند روح، در كالبد معتقدانش رسوخ مي ‏كند و آنان را در برابر همه‏ ى مستكبران به پا مي دارد .


4 . به شهادت روايات متعدد، ايرانيان نقش بزرگى در زمينه سازى ظهور آن حضرت دارند . (3) اين روايات، چنان كه بشارت است، هشدارى به وظيفه ‏ى سنگين ايران اسلامى هم هست . ناگفته نماند كه اين روايات، دشمنان را هم در مورد ما حساس كرده و آنان را به سرمايه گذارى بيش‏ترى براى به انحراف كشيدن نسل جوان اين مرز و بوم و دورى آنان از انديشه‏ى مهدويت، كه در حقيقت، اساس انقلاب ما هم هست، وا مي ‏دارد .


5 . مساله ‏ى مهدويت، همواره از مظلو م‏ترين‏ها بوده است، چه قبل و چه بعد از انقلاب . قبل از انقلاب، اسير حجت يها بود و پس از انقلاب، هر كه مي خواست در اين وادى داخل شود، ترس از اتهام انتساب به اين انجمن، براى بازداشتن و انزواى او كافى بود، اما در چند سال اخير، با كوشش برخى مراكز و به ميدان آمدن تنى چند از افراد شناخته شده و همراه و هماهنگ با انقلاب و رهبرى، اين سد شكسته شد و اين مبحث، از انحصار منحرفان و كج ‏سليقگان، خارج گشت . در هر حال، آن چه كه قابل كتمان نيست، اين است كه پس از انقلاب، آن گونه كه شايسته ‏ى اين مباحث و موضوعات بود، به آن پرداخته نشد و در نتيجه، بيش از دو دهه، ركود بر اين مباحث ‏سايه انداخت . جبران اين ركود و توقف، آن هم در عصر سرعت، خود تلاش مضاعف را از همه ‏ى نهادها و مسئولان مي‏طلبد .


6 . هر كسى را سالى است، از كشاورز و تاجر گرفته تا عارفان و سالكان . يكى، سالش را هنگام برداشت محصول قرار مي ‏دهد و ديگرى، هنگام تحصيل سود . بر شيعيان مهدى باور و سالكان مهدى زيست، فرض است كه در نيمه ‏ى شعبان، در كنار اعمال فراوان شب و روز آن، به محاسبه ‏ى تكاليف و عهدهاى خود با امام‏شان بپردازند و بر حقوق آن حضرت و آن چه نسبت ‏به آن بزرگوار كرده‏ اند و نكرده ‏اند، مرورى داشته باشند . بر كرده‏ ها، سپاسگزار و شاكر باشند و بر نكرده ‏ها، استغفار و تصميم بر جبران .


7 . ما، هر يك، عهدهايى داريم با خداي‏مان، پيامبرمان و امام‏مان . با خداي‏مان عهد كرديم كه شرك نورزيم


«الم اعهد اليكم يا بنى آدم ان لاتعبدوا الشيطان‏» (4)


«و اطاعت او و اوليايش را گردن گذاريم .» (5)


با پيامبرمان عهد بستيم، پاسدار وحى و حامى وصى او باشيم . با امام‏مان ميثاق بستيم كه او را بشناسيم و در برابرش تسليم باشيم (6) و جان و مال و خويشان و همه ‏ى آن چه كه خداوند به ما ارزانى داشته، فدايش كنيم و به پايش بريزيم



«و هو عهدى اليك و ميثاقى لديك . . . فابذل نفسى و مالى و ولدى و اهلى و جميع ما خولنى ربى بين يديك و التصرف بين امرك و نهيك‏» (7) با او عهد كرديم كه مدافع حريمش باشيم و در برطرف كردن حوايج و خواسته ‏هاى او - كه در حقيقت، خواسته ‏هاى ما و به نفع خود ما است - كوشا باشيم

«اللهم! اجعلنى من انصاره و اعوانه والذابين عنه والمسارعين اليه فى قضاء حوائجه والممتثلين لاوامره والمحامين عنه والسابقين الى ارادته والمستشهدين بين يديه‏» . (8)


و زمينه ساز حكومتش باشيم



« يوطئون للمهدي سلطانه‏» (9)


و به دوستانش محبت ‏بورزيم و با دشمنانش بستيزيم

«سلم لمن سالمكم و حرب لمن حاربكم‏» .


اين حقوق، چه فردى و چه اجتماعى، حقوق سنگينى است تا آن جا كه براى اداى آن‏ها، بايد از ذات احديت استعانت جست



«و اعنا على تادية حقوقه اليه‏» . (10)


از حقوق فردى، در فرصتى ديگر بايد گفت و گو كرد .(در كتاب مكيال المكارم تا حدود هشتاد وظيفه، شمارش شده است .) مناسب است در اين فرصت، به بررسى وظايف جامعه ‏ى ايران اسلامى به عنوان زمينه سازان قيام و انقلاب آن حضرت و نهادهاى حكومتى و غيرحكومتى آن بپردازيم، از صدا و سيما گرفته تا آموزش و پرورش، دانشگاه، حوزه، وزارت ارشاد، سازمان تبليغات، مراكز توليد سينمايى، پژوهش‏گاه‏ها و مراكز و مديرانى كه نيروى انسانى كلانى تحت پوشش دارند . بهتر، اين است كه در اين ايام، هر يك از اين نهادهاى تاثير گذار حكومت دينى، به بازكاوى كارنامه‏ ى يك ساله ‏ى خود بپردازند و نتيجه را به عنوان يك وظيفه‏ى خطير به اطلاع مردم برسانند . در ادامه، مرورى خلاصه به وظايف برخى از اين نهادها، به عنوان نمونه، خواهيم داشت و بررسى همه آنها را به فرصتى ديگر وامي ‏گذاريم . حوزه بدون ترديد، سهم اساسى در احيا و گسترش فرهنگ مهدويت، از آن حوزه است . حوزه، نهادى ريشه دار و اصيل است كه در دوره‏ى رسول اكرم صلى الله عليه و آله با آيه‏ى «نفر» شكل گرفت و در تمامى قرون و اعصار، پاسدار اسلام از دستبردها و حوادث بود . كوتاهى و عدم حضور فعال حوزه و حوزويان در اين امر خطير، زمينه ساز بروز خرافات و سطحى نگرى از يك طرف و در دست گرفتن اين مقوله‏ى سترگ از سوى افرادى ناشايست‏شده است . ظهور و بروز امثال حجتي ه‏ا و ملاقاتي ‏ها (مروجين افراطى ملاقات با امام زمان (عج)) ريشه در غيبت‏ حوزه در اين عرصه دارد . جا دارد حوزه به عنوان متوالى اين امر، قدم‏هاى جدي ‏ترى در اين راه بردارد و با ايجاد يك مركز تخصصى و يا مشاركت و نظارت بر مراكزى كه با اين نام فعاليت مي ‏كنند، به آموزش‏ها و پژوهش‏هاى اساسى در اين عرصه - كه جدا جاى آنها خالى است - و سپس ارائه و تبليغ آن در سطح داخلى و خارجى بپردازد . در آموزش‏هاى حوزوى، درس‏هايى مانند

مبانى اعتقادى مهدويت، تاريخ عصر غيبت، حديث ‏شناسى و منبع ‏شناسى مهدويت، دعاشناسى، شناخت فرقه ‏ها و گروه‏هاى انحرافى، بايد از جايگاه شايسته‏اى برخوردار باشد . از ياد نبريم كه غفلت ما زمينه ساز ظهور و بروز ديگران است . شمع فروزنده چو پنهان شود شب پره بازيگر ميدان شود

آموزش و پرورش و دانشگاه

مقوله ‏ى مهدويت، در هيچ يك از اين دو نهاد آموزشى، جايگاه شايسته‏اى ندارد . در درس‏هاى عمومى دانشگاهى كه بيش از چند صفحه ‏ى محدود، ديگر هيچ نشانى نيست و در آموزش و پرورش هم آن قدر كم رنگ و ضعيف است كه در يك بررسى و پژوهش در متون درسى، عرق شرم بر جبين‏مان نشست و از آن امام و ولى نعمت‏تان، بسى خجالت كشيديم .

صدا و سيما

اين رسانه، به خاطر گستردگى و نفوذى كه دارد، مى‏تواند بيش‏ترين نقش را در تبيين و ترويج اعتقاد صحيح به مهدويت و امام عصر (عج) داشته باشد . از اين رو، شايسته است كمى بيشتر به آن بپردازيم . كارنامه ‏ى صدا و سيما، گرچه نسبت ‏به سال‏هاى گذشته، كمى بهتر است، اما نسبت‏ به آن چه كه از او انتظار مي رفت و ميي رود هنوز فاصله‏ ى بسيار زيادى دارد . مشكل اين رسانه، اين‏جا است كه فرهنگ مهدويت را به برگزارى يك يا دو برنامه ‏ى دعا و سخنرانى در صبح‏هاى جمعه خلاصه كرده است . مشكل ‏تر آن كه اقبال عمومى به چنين برنامه ‏هاى ضعيفى را به حساب جذابيت ‏برنامه‏ ى خود مي ‏گذارد، غافل از آن كه سبب اين اقبال را بايد در عطش مردم و خالى بودن اين عرصه در جامعه و در سيما، طى بيش از بيست ‏سال دانست . به نظرمي ‏رسد، سيما، در اين راه بايد سرمايه گذارى جدى كند و خيلى بيش از اين‏ها هزينه . جاى بسى شگفتى است كه در غرب، ده‏ها فيلم در رابطه با مهدويت و قيام موعود آخرالزمان، با هدف ارائه‏ى چهره ‏ى مناسب از اين قيام، ساخته مي‏شود و پيشگوي‏هاى تحريف شده نوستر آداموس در هاليوود ساخته مي ‏شود و به مدت سه ماه، از تمام ش بكه‏هاى تلويزيون آمريكا پخش مي ‏گردد (11) فيلمى كه در آن، از امام زمان (عج) به عنوان پادشاه بزرگ وحشت King of Terror ياد مي ‏شود . گفتنى است كه در مورد مجموعه ‏ى پيشگويي‏هاى نوسترا داموس با مراجعه ‏ى ابتدايى به اينترنت، چنين به دست آمد كه حدود پانصد اثر، اعم از فيلم و نمايشنامه و آهنگ و داستان، در اين زمينه ارائه شده است كه قريب سى تاى از آنها را فيلم‏هاى سينمايى و ويديويى تشكيل مي‏دهد، اما در سينما و سيماى ما دريغ از يك فيلم! به راستى، چگونه است كه آنان، در راه باطل خود، اين گونه مصرند و ما، در راه حق خود، اين اندازه كاهل؟ چگونه است كه آنان با دستمايه قرار دادن و تحريف يك پيشگويى، اين اندازه آثار خلق مي كنند و ما با حدود ده هزار روايت درباره ى مهدويت و آخرالزمان، هيچ دستاوردى نداريم، آن هم در برابر يك نسل تشنه و عاشق، نسلى كه با اجتماع شكوهمند ميليونى خود در نيمه ‏ى شعبان هر سال در مسجد مقدس جمكران و بيابان‏هاى اطراف و حضور چند صدهزار نفرى خود در شب‏هاى چهارشنبه‏ ى هر هفته عشق و اخلاص و عطش خود به امام مهدى (عج) را به نمايش ميگذارد؟ به راستى چه مي‏كنيم و به كجا ي‏رويم؟ يابن الحسن! اليك اشكو . پيشنهاد ميشود ستادى دائمى و فعال، متشكل از مديران شبكه ‏ها و برخى شخصيت‏هاى فرهنگى و كارشناسان مهدويت، زير نظر مستقيم رياست اين سازمان و با حضور فعال ايشان و يا نماينده‏ ى تام الاختيارشان تشكيل شود و براى اين امر مهم، در بالاترين رده ‏ى اين سازمان، برنامه ريزى كنند و بيش‏ترين هزينه و بهترين برنامه ‏ها و ساعات خود را در طول هفته و ماه و سال، در ايام و ساعات متعلق به حضرت، به اين امر مهم، امام همام و ولى نعمت‏مان، اختصاص دهند .


در اين باره، در بدو امر پيشنهادهاى زير قابل بررسى است

- توليد فيلم‏هاى سينمايى و داستانى و نمايشنامه از زندگانى و عصر نواب اربعه و برخى از وكلاى ايشان گرفته تا ترسيمى روشن از عصر ظهور با همه‏ى ويژگيهاى تربيتى، اخلاقى، اجتماعى، سياسى و اقتصادى آن، تا داستان‏هايى تاثيرگذار و آگاهى بخش از مضامين مناسب با مهدويت، مانند انتظار يا توجهات و عنايات امام عليه السلام به برخى درماندگان و متوسلان به ايشان .


- فرا خوان سينماى جوان به توليد فيلم‏هايى در موضوع مهدويت .


- برنامه ‏هاى تركيبى با طرحى نو و جذاب با استفاده از كارشناسان مجرب .


- ويژه برنامه‏ هايى در ده ه‏ى مهدويت (از سوم شعبان روز ميلاد امام حسين عليه السلام تا نيم ه‏ى شعبان روز تولد امام مهدى (عج) و ايام ماه مبارك رمضان .


- ساخت و سفارش آهنگ، سرود و تواشيح ويژه ‏ى حضرت با مضامينى مناسب .


- انجام دادن مصاحبه ‏هايى با متفكران و دانشمندان مسلمان و غير مسلمان در خارج از كشور كه درباره‏ ى انديشه‏ ى مهدويت در شيعه و اسلام، حرفى شنيدنى دارند .


- تهيه ‏ى گزارش‏هايى از كشورهاى مسلمان و مسيحى و نوع نگاه آنان به مصلح و موعود جهانى .


- پخش برنامه ‏هاى برون مرزى در مورد مصلح جهانى و ارتباط با صاحب نظران اين مسئله در خارج از كشور و زمينه سازى يك همايش بين المللى مصلح جهانى به عنوان يك اعتقاد مشترك بين الاديانى .


- نقد و بررسى فيلم‏ها و سخنانى كه در شبكه‏ هاى جهانى عليه تفكر مهدويت و امام مهدى (عج) بخش ميشود .


- معرفى كتاب‏ها، مجلات، سايت‏هاى اينترنتى، نويسندگان، شاعران، نقاشان، طراحان، مداحان، مراكز پژوهشى; . . . در مقوله‏ى مهدويت .


- پخش سخنان، خاطرات و يا بخش هايى از وصيت نامه ‏هاى شهدا كه در مورد امام عصر عليه السلام است .


- ميان برنامه ‏هايى مشابه برنامه‏ ى بر بال انديشه در مورد امام زمان عليه السلام (سخنرانى بزرگان و فرازهايى از دعا و يا كلمات حضرت و) . . .


- آشنايى مردم با اعمال و دعاهاى شب و روز نيمه ‏ى شعبان و پخش مراسم احياى اين شب در جمكران و يا برخى مساجد و دانشگاه‏هاى بزرگ .


- تهيه‏ ى گزارش‏هايى از فعاليت‏ها و شور و نشاط جوانان در محله ‏ها براى ايجاد مكانى مناسب براى تجمع و شادى مردم در اين ايام .


- طراحى و حمايت از برگزارى جشنواره ‏هاى كتاب، مطبوعات، فيلم، نقاشى و آثار گرافيك و . . . در مقوله‏ ى مهدويت .


- پخش اطلاعيه ‏ها و سخنان مقام معظم رهبرى مراجع عظام به مناسبت ايام نيمه‏ ى شعبان .


- پشتيبانى از فيلم‏هايى كه در داخل و يا خارج از كشور در اين موضوع ساخته مي شود .


- ميزگردهايى ويژه‏ ى مباحث مهدويت‏ با استفاده از كارشناسان مجرب و متعهد داخلى و خارجى .


- تهيه ‏ى فيلم‏هاى گزارشى از اماكن زيارتى ويژه ‏ى امام مهدى (عج) به خصوص مسجد مقدس جمكران .


- طراحى برنامه ‏هاى نو و جذاب با هدف گسترش فرهنگ مهدويت در ميان نسل جوان .


- بستر سازى براى يك اجتماع و يا راهپيمايى شكوه‏مند و رژه‏ى نيروهاى بسيج در روز نيمه‏ ى شعبان با نام «مهدى ‏ياوران‏» .


اينها و جز اينها پيشنهادهايى بود كه در بدو امر به ذهن ميرسيد . بدون ترديد با تشكيل ستاد مهدويت در صدا و سيما و با رايزنيها و فراخوان طرح‏ها و برنامه‏ ها در اين موضوع ضرورى، شاهد تحولى اساسى در اين امر مهم خواهيم بود ان شاء الله . اميد است كه در برابر اين حرف‏ها و پيشنهادها، توجهى همراه تعصب و اقدام، دست ما را بگيرد و تعصبى بي توجه، ما را زندانى غرور و جمود نسازد . آمين!


پي نوشت :
1) سيد على خان كبير مدنى شيرازى، در رياض السالكين، حديثى از امام صادق عليه السلام نقل مي ‏كند كه حضرت ولى عصر (عج) نور آل محمد صلى الله عليه و آله است . رك

منتخب الاثر، ص 494، پى نوشت . 2) اى امام زمان! جان‏ام فدايت! كى مي ‏رسد آن هنگام كه شما، ما را، و ما، شما را ببينيم؟ 3) ر . ك

عصر الظهور، على الكورانى، ص 217- 275 . 4) يس

60 . 5) در تفسير آيه ‏ى 87 سوره مريم «لايملكون الشفاعة الا من اتخذ عندالرحمن عهدا . . .» ، از قول امام صادق عليه السلام چنين آمده است

«من دان بولاية اميرالمؤمنين والائمة من بعده فهوالعهد عندالله‏» (نورالثقلين، ج 3، ص 362 .) در اين روايت، «عهد نزد خداوند» ، همانا، پذيرش ولايت اميرالمؤمنين و ائمه ‏ى معصوم عليهم السلام بعد از ايشان اعلام شده است . به همين مناسبت، امام على عليه السلام درباره ‏ى روز غدير مي فرمود

«ان هذا يوم عظيم الشان . . . يوم كمال الدين، يوم العهد المعهود» ; «عهد ولايت‏» ، همان عهد معه ودى است كه در روز غدير كه روز كمال دين بود، بر آدم نهاده شد و بر آن مسؤول بود .(بحار الانوار، ج 37، ص 164 .) 6) امام باقر عليه السلام مي ‏فرمايد

«انما كلف الناس ثلاثة

معرفة الائمة والتسليم لهم فيما ورد عليهم والرد اليهم فيما اختلفوا فيه‏» مردم، به سه تكليف مكلف‏ند

معرفت امام; تسليم در برابر او; واگذارى امور به او در امورى كه اختلاف پيش مى‏آيد .(وسائل الشيعة، ج 27، ص 67 .) 7) مفاتيح الجنان، زيارت حضرت صاحب الامر; مصباح كفعمى، ص 495 . 8) مفاتيح الجنان، دعاى عهد . 9) بحارالانوار، ج 51، ص 87; منتخب الاثر، ص 375، ب 40 . 10) دعاى ندبه . 11) مضمون فيلم; بدين صورت است كه مردى از سلاله‏ ى پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله [ امام مهدى (عج]) در پايان تاريخ، ظهور مي كند و مي خواهد با ايجاد وحشت و در هم شكستن تمامى قدرت‏ها، حكومت جديدى به وجود مي آورد، لكن به دست آمريكا و ديگر قدرت‏ها، شكست مي خورد .

         بنيانگذار مهديه تهران


حجت الاسلام والمسلمين شهيد حاج شيخ احمد کافي


         برنامه های ندبه و کمیل

دعاي کميل و ندبه فروردين ماه 1403


جدول کامل برنامه ها...

         واريز آنلاين به حساب مهديه

         گالري صوتي

قرائت دعاي ندبه 1403/1/24

سخنراني دعاي ندبه 1403/1/24

قرائت دعاي کميل 1403/1/23
بيشتر...

         مجلات


         ارتباط با ما

درباره ما

 نام
 Email
متن
 

         اشتراک

 نام
 Email